ETICKÝ KODEX
ETICKÝ KODEX
OBČANSKÉHO SDRUŽENÍ BPV-BUDOUCNOST PRO VŠECHNY
Tento etický kodex je závazný pro všechny členy i spolupracovníky občanského sdružení BPV-budoucnost pro všechny.
Naše služba nevylučuje a nediskriminuje nikoho, ať už z hlediska rasy, etnické, národnostní příslušnosti, sociálního postavení, politického či náboženského přesvědčení.Člověka vnímáme jako jedinečnou bytost, která je rovna ve svých právech a svých povinnostech. Zdůrazňujeme hodnotu každého lidského života, jeho důstojnost, integritu a nenarušitelnost.
Hlavní zásady naší činnost ve vztahu ke klientovi
Zásada pomoci
Tým o.s. BPV se snaží klienta podporovat v jeho rozvoji samostatnosti, motivovat ho k takovým činnostem, které mu napomáhají dosáhnout svého cíle. Vždy je rozhodující zájem uživatele. Pracovník jedná s uživatelem jako s partnerem, uplatňuje přitom aktivní přístup. Obě strany vycházejí společně z individuálního plánu, na kterém se dohodnou. V žádném případě pracovník uživateli nikterak nepřikazuje, nezakazuje, nenutí ho k činnostem, které mu nejsou vlastní.
Zásada předcházení závislosti na službě
Při spolupráci s uživatelem dbáme na zvyšování sociálních dovedností uživatele, nepřistupujeme k němu pečovatelským přístupem. Pracovník nepracuje na problému za uživatele, ale společně s ním. Postupně se snažíme dosáhnout samostatnosti uživatele v řešení jeho situace.
Zásada dobrovolnosti a respektování volby uživatele
Uživatel vstupuje do vztahu s BPV na základě svého dobrovolného rozhodnutí. Přitom uplatňuje svou vůli, jedná zcela na základě svých rozhodnutí. Na jeho spolupráci nesmí být činěn nátlak. Uživatel má právo pomoc týmu pracovníků BPV odmítnout bez ohledu na její potřebnost (s výjimkou rizika ohrožení života).
Zásada individuálního přístupu
BPV uznává uživatele jako jedinečnou bytost. Uvědomujeme si, že každý člověk je jak svými sociálními a rodinnými podmínkami, životními zkušenostmi, specifickými potřebami, tak i osobnostně rozdílný. Při procesu individuálního plánování respektujeme a máme porozumění pro jeho potřeby, přitom klademe především důraz na citlivý humánní přístup.
Zásada důvěry
Chráníme právo klienta na soukromí a důvěrnost sdělení. Mlčenlivost ve všech fázích poskytování pomoci je samozřejmou povinností členů našeho sdružení. Jsme však vázáni zákonnými normami upravujícími ohlašovací povinnost.
Zásada autonomie uživatele
Máme úctu k jedinečnosti, naše pomoc je založena na dodržování práv každého klienta a jeho základních svobod s důrazem na respektování důstojnosti a svobodné vůle při řešení problémů. Odlišný názor uživatele na řešení jeho problému nesmí být příčinou poškození uživatele ze strany pracovníka. Pracovník klientovi vysvětlí možná rizika nebo výhody jeho rozhodnutí a jedná dále ve shodě s jeho přáním a možnostmi, které řešení nabízí. Tento postup však může být uplatňován pouze v případech, které neodporují dobrým mravům či zákonným normám.
Zásada rovnocennosti
Členové sdružení BPV se snaží být spravedliví, poskytovat rovnou pomoc každému jedinci bez jakýchkoli náznaků diskriminace, rasismu, šikany či negativních předsudků. Naši klienti nesmějí být diskriminování na základě etnické, národnostní, sociální, ekonomické, náboženské a jiné příslušnosti.
Zásada empatie a humánního přístupu
Člen týmu sdružení se snaží uživateli podat citlivým empatickým přístupem pomocnou ruku, a to bez ohledu na zaměstnancův pocit, postoj, zda si to uživatel zaslouží či nikoli, zda je uživatel vděčný či nikoli. Pracovník se snaží vcítit do pocitů a situace uživatele. Vždy dává přednost nedirektivnímu, citlivého přístupu ke klientovi.
Zásada nehodnocení uživatele
Pracovník BPV uživatele nehodnotí, nesoudí ho, neříká mu, že si za svou situaci může sám. Pracovník může hodnotit pouze uživatelovo jednání, postoje. Tím nedochází k hodnocení osobnosti uživatele.
Zásada bezplatnosti
Občanské sdružení BPV-budoucnost pro všechny je neziskovou organizací. Nikdo z našich členů nebo spolupracovníků nesmí žádat ani přijímat od uživatele finanční nebo jiné ohodnocení své práce.